مقطع : دکتری
دانشگاه : دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری
تاریخ دفاع : 1399/06/23
اساتید راهنما : دکتر میرزاحسن حسینی
اساتید مشاور : دکتر محمد دوستار
اساتید داور :
مشاهده سایر پایان نامه های علیرضا داداشی جوکندان
هدف: امروزه رشد صادرات برای دولت‌ها به منزله کلیدی برای بازآفرینی اقتصاد است. تقریبا در تمام کشورهای درحال توسعه؛ موضوع توسعه صادرات در راس اولویت‌ها و سیاست‌گذاری‌های دولت قرار دارد همچنان‌که آگاهی و توجه به ماهیت موضوع صادرات در کشورهای توسعه یافته نیز وجود دارد. در اين شرايط شركت‌ها از طرق مختلف مي‌كوشند تا كالاها و خدمات خود را در سرتاسر دنيا به فروش برسانند و سود خود را حداكثر سازند. روش: تحقیق حاضر دارای رویکردی آمیخته و ترکیبی(کیفی- کمی) بوده است. در بخش کیفی از روش نظریه‌پردازی داده‌بنیاد و در بخش کمی از روش ISM به‌عنوان روش تحقیق استفاده شده است. ابزار این تحقیق مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته و پرسشنامه می‌باشد. در بخش کیفی مشارکت‌کنندگان این تحقیق 18 تن از خبرگان دانشگاهی، صاحبنظران حوزه صادرات، مدیران و کارشناسان شرکت‌های مورد مطالعه هستند که به روش گلوله برفی نمونه‌گیری شدند. در بخش کمی نیز از طریق تشکیل ماتریس خودتعاملی ساختاری برای اولویت‌بندی عوامل از نظرهای 11 نفر از خبرگان صنعت و دانشگاه استفاده شده است. محدوده زمانی تحقیق سال 1394 الی 1398 می‌باشد. یافته‌ها و نتیجه‌گیری: در بخش کیفی با تجزیه و تحلیل داده‌های مصاحبه،‌ توسعه صادرات مقاومتی به‌عنوان مقوله محوری؛ شرایط علی شامل آینده‌نگری اقتصادی، حمایت‌های صادراتی و لزوم تحقق سیاست‌های کلان اقتصاد مقاومتی؛ شرایط مداخله‌گر شامل دیپلماسی کسب و کار، شرایط تحریم اقتصادی و نقش‌آفرینی دولت؛ عوامل زمینه‌ای شامل تولید فناورانه و روزآمد، جو سازمانی رقابت‌پذیر، لجستیک زنجیره تامین کارآمد و مشارکت پویای کارکنان؛ راهبردها شامل تدوین سند راهبردی بازاریابی صادرات‌محور، توانمندسازی سرمایه‌های انسانی دانشگر، معماری مذاکرات تجاری و هوشمندسازی کسب و کار؛ پیامدها شامل بهبود توان رقابتی، تاب‌آوری اقتصادی، رشد اقتصادی و رونق تولید و اشتغال می‌باشند. در بخش کمی نیز عوامل در شش سطح ترسیم شدند. یافته‌های حاصل از فرایند پژوهش نشان می‌دهد که عامل شرایط تحریم اقتصادی و نقش‌آفرینی دولت به‌عنوان مهم‌ترین و تاثیرگذارترین عامل و عوامل رشد اقتصادی، رونق تولید و اشتغال و تاب‌‌آوری اقتصادی به‌عنوان وابسته‌ترین عوامل توسعه صادرات محصولات لبنی شناخته شده‌اند.